Mentorointi 2022 blogit

Kolmannet blogit

  • Simona Susnea - 3rd blog post

    Simona Susnea - 3rd blog post

    As the year ends I’m turning my focus towards the creative process and thinking about what is failure and what is success. Professionally is has been one of my most successful years - shooting my first television show - the project that enabled me to develop a particular way of working and discovering a path for myself, express a vision and a style I want to keep building on.

    Any kind of search and discovery is part of a creative process, which perhaps changes with every project, team and director one is working with. For me what has been valuable is the fact I have been developing a system that works for myself and enables me to develop my creativity and shape up a vision for each project I’m working on. I’m very pleased with that and consider it a success. It let me have control in the mids of filmmaking chaos when one can’t have control over anything. And it allowed me to let go of having control and going with the flow when needed. Although in that process there has been many small failures and success points that have melted into the final result. Apart from the actual show we made, which excited and challenged me in every way, parallel to that it was the work I did on my own in my prep days and during the shoot that shaped up who I am as a DOP and let me build on a process for brainstorming, shaping my ideas and my vision for a project when you don’t have all the time in the world. I was very lucky to have such a long project to demand so much of me in a technical/creative and logistical ways and see that I can pull it off. It was a amazing starting point for what I want to do in the future and I’m extremely grateful for the process. Ultimately It’s like having a north, like knowing the rules and that base enabling me to go off track and experiment when the project demands it. It’s something I tried on all my projects but now applied over 21 weeks of nonstop work. The mentorship has been great at enabling me to discuss this process with another cinematographer and draw new conclusion on what it a very particular and personal way of working.

    My hopes for next year is to keep doing what I’m doing, through trial and error that leads to new paths.

    Thank you.
    Simona Susnea

  • Ninni Korkalo - kolmas blogipostaus

    Ninni Korkalo - kolmas blogipostaus

    Tapasimme syksyn ja talven aikana mentorini kanssa neljä kertaa. Se saattaa kuulostaa vähältä, mutta mentorointi oli hyvin ja resurssiviisasti suunniteltu kokonaisuus johon molemmat sitouduimme. Tapaamisemme olivat polveilevia keskusteluja, joissa tutustuimme toisiimme ja tapaamme työskennellä. Keskustelimme tavastamme suhtautua työhön ja arvoistamme, media- ja elokuva-alasta, opin leikkaajan työstä ja pääsin ekaa kertaa syvemmin pohtimaan lisäkouluttautumista. Syksyn alussa olleet urasuunnitelmat saivat selkeyttä tapaamisistamme Anun kanssa. Tärkeimpänä antina, sain todella paljon tukea käynnissä olevaan työprosessiin ja sain uuden kollegan, jonka kanssa tapaamme vielä uudelleen.

    Olen hyvin kiitollinen WIFT:n mentorointiprojektissa mukana olosta. Oli hienoa päästä peilaamaan urasuunnitelmia kokeneen tekijän kanssa.

  • Heta-Maria Pyhäjärvi - kolmas blogipostaus

    Heta-Maria Pyhäjärvi - kolmas blogipostaus

    Mentorointiprosessin loppuvaiheessa reflektoin yhdessä Katja Kostiaisen kanssa tavoitteitani yhden, kolmen vuoden ja viiden vuoden päähän. Vuoden tavoitteet tuntuvat tällä hetkellä hyvin mahdollisilta ja innostavilta nykyisen työtilanteen valossa. Uskallan unelmoida isojakin asioita. Olen kiitollinen Katjan tavasta kysyä, haastaa ja syväluodata ammatillista minääni, joka on toki sidoksissa siviiliminääni. Hän paneutui mentorointiin valmentajan pieteetillä.

    Tuntuu, että olen saanut mentorointiprosessista vertaistukea, rohkaisua, tavoitteideni kirkastamista sekä itseluottamusta oman tekijyyteni tunnistamiseen. On ollut hienoa keskustella kollegan kanssa luottamuksellisesti ja avoimesti. Kollegiaalinen tuki ja mentorin sparraus on kullanarvoista ja inspiroivaa, ja kiitän WIFTiä tästä mahdollisuudesta!

  • Tuulia Soininen - kolmas blogipostaus. Kuva: Teemu Paukamainen

    Tuulia Soininen - kolmas blogipostaus

    Ajatushelmiä matkaan
    Tapasimme mentorini Fannyn kanssa viimeisen kerran. Tapaaminen oli jälleen lämminhenkinen, rehellinen ja ajatuksenvaihdoltaan hedelmällinen.

    Prosessi on ollut minulle äärimmäisen hyödyllinen, ajatuksia selventävä ja avartava. Lähdimme liikkeelle tilanteesta, jossa minulla ei ollut työni kanssa läsnä mitään varsinaista isoa ongelmaa ratkaistavaksi. Tämä olikin mahdollisuus pohtia omaa tulevaisuutta työn kanssa ja tehdä pieniä korjauksia, jotta kriisejä ei jatkossakaan synny. Mentoroinnin aikana minulla tapahtui työelämän parissa paljon asioita. Mentoroinnin sysäyksestä otin tietoisia askelia tiettyyn suuntiin. Hommasin esimerkiksi itselleni työhuoneen, päätin lopettaa työni alihinnoittelun ja lisäsin vuoteeni pitkän joululoman. Erityisesti apua minulle oli Fannyn kanssa tehdystä arvojen kartoituksesta. Sieltä löytyi omat ydinarvot. Näiden arvojen löytäminen on selkeyttänyt tilanteita, joissa tunnistan jonkin sisäisen ristiriidan työtä tehdessä. Esimerkiksi tilanteessa kun minulta kysytään työni hintaa tai hetkissä joissa koen tarvetta pienentää itseäni kertoessani työstäni. Tästä mentoroinnista saatuja helmiä ja ajatuksia kannan mukanani tästä eteenpäin ja varmasti vuosien varrella niistä avautuu jatkuvasti jotain uutta.

    Iso kiitos WIFT:lle tämän tilaisuuden luomisesta ja Fannylle aivan todella hedelmällisestä mentoroinnista!
    Kuva: Teemu Paukamainen

  • Eveliina Pasanen & Anna Törrönen - kolmas blogipostaus

    Eveliina Pasanen & Anna Törrönen - kolmas blogipostaus

    A: Muistatko mitä laitettiin meidän tavoitteisiin?

    E: En. Piti käydä tarkistamassa. Siellä oli jotain ihan tosi noloja juttuja. Olin laittanut että viiden vuoden päästä mulla on dokkarielokuvan Jussi.

    A: Joo, mulla oli kans residenssi, leffateatteri ja uus elokuvakoulu perustettuna leffojen ja sarjakuvaromaanin lisäksi…

    E: Mutta toi elokuvakoulu on kaunis ajatus! Mut noh joo, mitä sä laitoit tohon että mitä toivot mentoroinnilta?

    A: ^___^. Laitoin et haluan käytännön työvälineitä yksin ja yhdessä kirjoittamiseen liittyen, jotakin omaäänisyydestä ja kiinnostavan maailmankuvan välittämisestä. Entä sä?

    E: No mä taas perussuorittajana pistin jotain että haluan ymmärtää sen mitä pitää tietää että pääsee fiktioprojektinsa kanssa eteenpäin. Mut tavallaan kyl noi molempien tavoitteet tuli käsiteltyä! Mut musta on tosi vaikea jotenkin verrata tätä näin konkreettisella tasolla kun toi koko kokemus oli niin ainutlaatuinen ja siis meil oli ihan super hauskaa, just kaikki pullakisat jne. Nyt tää pullakisa ei välttämättä avaudu, osaaks avata sen?

    A: Toit niin hyvät pullat tokalla kerralla tapaamiseen et lanseerattiin yhteistuumin kilpailu et kuka tuo parhaat pullat. Itsehän osallistuin vaan syömiseen lopulta että kiitos Kirsi ja Eve <3.

    E: Mut se on tärkeää! Kylhän ne pullat pitää syödä. Ja apua nyt toi kuulosti vähän siltä kuin olisin vaan kerjännyt kehuja… Mut siis jollain tavalla mulla on semmoinen olo et tulin aika fixin “maailmankuvan” ja projektin päämäärien kanssa paikalle ja sit ne tavoitteet ei suoraan toteutunut mutta toi vastasi johonkin tosi syvään tarpeeseen. Ja se oli se meidän “need” oikeasti.

    E: Mitkä sulla oli niitä isoimpia oivalluksia?

    A: No oon miettinyt tosi paljon lahjakkuutta tän syksyn aikana ja musta on ollu tosi päräyttävää, että lahjakkuus ei oo jotakin mystistä syntymästä saatua vaan sitä, että on kiinnostunut asiasta, istuu sen äärellä ja työstää sitä. Isoimmat oivallukset ei kuitenkaan liity mihinkään niin helposti sanotettaviin tai mitattaviin asioihin, vaan tunteeseen, joka syntyi tän syksyn aikana. Muistan kuinka pohdittiin sitä et voidaanko hakea parina tähän ja mitä se tarkottaa ku ollaan kaksi matoa eikä yksi mato. Sit musta tuntuu et tää syksy ryhmäytti meidät ihan seuraaville tasoille ja meille on muodostunut aika poikkeuslaatuinen suhde työparina. Sanoin myös viimeisessä tapaamisessa että mulla on kädessäni työkalupakki ja se, millä pidän sitä kädessä on toivo. Mä luulen että se toivo liittyy tosi voimakkaasti Kirsin tapaan nähdä maailma ja mitä on sit itse oppinut siitä.

    E: Toi on tosi ihanasti sanottu! Ja siis mehän ollaan tunnettu kuitenkin 10 vuotta niin on aika uskomatonta mitä tää prosessi on tehnyt meille. Oli myös tosi tärkeää että päästiin juttelemaan Kirsin kanssa meidän eroista tekijöinä ja miten sovittaa yhteen erilaisia tekemisen tyylejä ja mitä tehdä blokki- tai jopa konfliktitilanteissa. Kirsi näki viisaasti että erot on ennemminkin voimavaroja kuin ongelmia. Et ei tekemisen välttämättä tarvi olla yhteismitallista, toinen voi tehdä toisin ja toinen toisin, ja sit vaan tuodaan ne ainekset samaan pöytään ja kokataan niistä jotain kiinnostavaa. Mietin et musta tuntuu että mussa on tapahtunut joku muutos tai sillai. Onko sussa jotain muuttunut?

    A: Joo kyllä mä tunnistan ton. Mulla se on ehkä et oon oppinut katsomaan asioita uudesta kulmasta vähän ku mun taloon olis tullu uus ikkuna joka ei aiemmin oo ollu siinä ja maisema näyttää toisenlaiselta, vaikka se onkin mulle tuttu maisema.

    E: Joo! Ja mä siis huomaan että liitän tähän mentorointiin nyt tosi vahvasti sen hermostollisen rauhoittumisen tunteen mikä seuras kun käytiin läpi niitä oman elämän käänteitä. Siis mähän olin sen jälkeen koko viikon ihan tosi “syvärentoutunut”. Se oli tosi jännää.

    A: Joo ei mulle oo tullu sellasta rentouden tilaa muusta kuin avannosta ja orgasmin jälkeen.

    E: Niin oksitosiinit oli ihan tapissa. Kirsi oli kyl aivan huippu mentori. Hän puhuu asioista avoimesti, neuvoi, rohkaisi ja kannusti. Hänessä on jotain semmoista vahvistavaa lämpöä. Semmoinen etelän aurinko. Plus aivan rautainen dramaturgian ja tarinankerronnan ammattilainen. Lisäks nyt mentoroinnin lopuksi Kirsin rohkaisemana uskallettiin kontaktoida tuotantoyhtiöitä meidän projektista. Kyl me mentiin myös tekijöinä eteenpäin tän syksyn aikana, et ei me vaan pullaa olla syöty.

    A: Joo komppaan kaikkea -rohkeus ja myötätunto HOT! Aloin kanssa miettiä että miksei me tehdä työelämässä enemmän tällä tavalla asioita, et osaavammat neuvois uusia tyyppejä? Ehkä se on joku aikakysymys.. Luulen kanssa että kaikki pienet harjoitteet joita tehtiin jokaisella kerralla toi meitä lähemmäs toisiamme sekä kirjottajuutta ja antoi myös käytännön työvälineitä työstää tätä kyseistä ja myös muita projekteja. Sulla jatkuu sun duunit, mulla opinnot. Jatketaan tästä erikseen, mutta myös yhdessä eteenpäin.

Toiset blogit

  • Simona Susnea - 2nd blog post

    Simona Susnea - 2nd blog post

    For my second blog post I’d like to approach the topic of leadership and creative control, as a cinematographer and as a head of department. I’m currently finding myself at the end of my current project which I have been shooting for 11 weeks, with another 4 days to go. We’ve been shooting in 2 countries and it has been interesting to observe the working culture within those environments and how my authority /hierarchy as an HOD has been applied slightly different in working with technical crews, as well as two different production teams involving an all female vs an all male crew. I’m getting Paivi’s perspective on this as a female cinematographer working within different cultures and countries and waiting to hear what her experience has been when shooting abroad vs Finland.

    Altogether it has taken me 21 weeks working on this show and cannot wait to share it with the world. It has been an amazing journey and a wonderful experience of learning from a creative and technical point of a view, as well as a test of physical and mental endurance to keep up the high standard of work at a relentless large scale television pace.

    As cinematographers/filmmakers, we always think about the creative side of a project first, but as I have always been aware and discover more and more, a DOP’s accomplishments are achieved with an increasing amount of planning and team work, especially. The beauty of filmmaking is that wonderful exchange of energies between director, DOP, actors, camera crew, lighting crew, all participating in a creative alchemy, which has to be led with vision and authority. This project has allowed me to explore and expand my leadership qualities and I’m looking forward to sharing my experience with Paivi, as well as hearing about her own journey managing a large scale crew and getting the best out of people, creatively and technically, particularly when jumping to large scale productions that gain a life of their own. I now want to trace back to control and serendipity because it is a full circle that relies on team work and creative support. My work is creative, but that creativity lies on the shoulders of technical knowledge and expertise that involves the talents of an army of people.

    What I find the most challenging within a film environment, but also most beautiful, is surrendering to the flow of creativity when you have a strong team that supports you and you’re able to expand your ideas and just play. I’ve been challenged by less supportive crew members and it’s been a new experience for me to deal with that. The best part of my job as a DOP is working closely with people and creating special connections that feed into my work and ultimately into the life of my projects. Learning to deal with a different set of challenging personalities has been interesting and in many ways rewarding. This aspect of my work is becoming as important as my creative participation in a project. Looking to discuss more in depth with Paivi about this aspect of our jobs and how she’s developing herself as a human when not on set, so she can manage large scale projects and ultimately reach her creative ambitions. I’m also eager to share my own experience with Paivi in our next meetings.

  • Ninni Korkalo - toinen blogipostaus

    Ninni Korkalo - toinen blogipostaus

    Olemme tavanneet mentorini Anun kanssa nyt kaksi kertaa. Toinen tapaaminen osui sellaiseen saumaan, että se toi valtavasti voimia ja uskoakin tulevaan. Olin saanut huonoja uutisia ja minun oli tehtävä pikaisella aikataululla mukautuksia työhöni. Mentorin kanssa keskustelu avasi mieltä ja toi tarvittua perspektiiviä.

    Mentoroinnin alussa olin asettanut päämääräkseni tutkia mahdollisia ura- ja koulutus polkuja yhdessä mentorini kanssa, sen lisäksi olemme keskustelleet asenteistamme ja eetoksestamme työtä kohtaan ja siinä tapahtuneista muutoksista sekä käynnissä olevista projekteista. Nämä kaikki aiheet ovat tukeneet toisiaan, osan ollessa haave tason aiheita osan ollessa tätä päivää. Keskustelut ovat vieneet ajatuksiani paljon eteenpäin ja yksinäiset pohdinnat tai ideat ovat tulleet testatuiksi.

    Tämänhetkinen työtilanteeni on erinomainen, vielä viime viikolla en tiennyt yhtään mitkä projektini tulisivat toteutumaan seuraavana vuonna, mutta nyt ne ovat osittain varmistuneet. Seuraavassa tapaamisessa pääsemme varmaan pohtimaan pidemmän aikavälin suunnitelmia, niitä jotka ulottuvat yli seuraavalla vuodelle.

  • Heta-Maria Pyhäjärvi - toinen blogipostaus

    Heta-Maria Pyhäjärvi - toinen blogipostaus

    Mentorointi Katja Kostiaisen kanssa on sisältänyt tähän asti paljon naurua, vertaistukea, tiukkoja kysymyksiä ja vastauksia, haastamista, lukuisia kuppeja kahvia ja croissanttien ja voileipien syömistä– ja lainasipa Katja minulle myös luettavaksi Sunzin teoksen Sodankäynnin taito (400-luvulta ennen ajanlaskun alkua), jotta saisin strategisia näkökulmia urasuunnitteluun. Olen pohtinut pitkän ja lyhyen ajan tavoitteitani.

    Yksi suuri teema, joka kietoutuu moneen tällä hetkellä, on ajankäyttö. Sainkin tehtäväksi monitoroida ajankäyttöäni, että missä määrin aikaa menee työntekoon, ihmissuhteisiin ja asioihin, jotka tuottavat iloa, sekä harrastuksiin ja lepoon, ja näkyvätkö arvoni ajankäytössäni. Voin puhua toista (“arvostan lepoa ja ystävien seuraa”), mutta ajankäytössä voikin näkyä aivan jotain muuta. Olen opetellut tämän vuoden aikana paremmaksi ajankäytön ja priorisoinnin suhteen. Kaikkea ei voi tehdä ja saada, vaan täytyy karsia ja tehdä tärkeitä valintoja. Välillä on ajankäytöllisesti työn määrän suhteen tiukempia ajanjaksoja, mutta yhtä tärkeää on itselleni oman työkyvyn ja luovuuden vuoksi pitää kiinni myös joutilaisuuden hetkistä ja nautiskelusta. Kaikista tärkein oppi on myös ollut intuition kuunteleminen, sillä se pitää hereillä.

    Koen, että mentoroinnin prosessi on osaltaan hyvin päämäärätietoinen mentorin suunnalta, mutta toisaalta myös hyvin intuitiivinen. Olen arvostanut ja saanut paljon keskusteluistamme, sekä oppinut myös itsestäni uusia asioita. Katjan lempeän johdattelevat mutta tarvittaessa suorat ja tinkimättömät kysymykset ovat asettaneet minut kohtaamaan omia ennakkokäsityksiä itsestäni ja elokuva-alasta. Odotan innolla viimeisiä tapaamisiamme.

  • Tuulia Soininen - toinen blogipostaus. Kuva Veera Lintula

    Tuulia Soininen - toinen blogipostaus

    Työhyvinvointia etsimässä
    Uskomatonta, että alamme olla jo mentoroinnin puolessa välissä! Viikot ovat vain viuhahdelleet ohitse. Tarve mentoroinnille on ollut suuri ja todella toivoisin, että freelancer taiteilijakentän rakenteissa tätä olisi tarjolla jokaiselle. Koen että jatkaisin mielelläni vielä vähintään vuoden lisää.

    Aloitimme mentorini Fannyn kanssa kartoittamalla mennyttä, nykyhetkeä ja tulevaa - pelkoja, toiveita, epäonnistumisia ja onnistumisia. Fanny heitti minulle paljon ideoita tulevaisuuteeni, joita en ollut tullut edes ajatelleeksi. Keskustelimme esimerkiksi digitaalisista mahdollisuuksista, yritysyhteistöistä ja siitä kuka maailmassa tarvitsee tanssia ja taidetta. Siitä mihin minua ja osaamistani tarvitaan tässä maailman tilanteessa ja entä viiden vuoden päästä? Tästä syntyi minulle paljon uusia ajatuksia tulevaisuuteen ja joitain asioita kohti olen jo nyt ottanut pieniä askelia.

    Aloittelevan taiteilijan ja yrittäjän arki on monesti sitä, että joutuu keskittymään akuutisti toimeentuloon tai pohtimaan mitä ensi kuussa tai ensi vuonna tekee ja mistä niille asioille saa rahoituksen. Tästä syystä ajatuksissa ei ole tilaa pysähtyä ja reflektoida mistä on tullut, missä on ja ennen kaikkea minne on menossa. Joten ajatuksien avartaminen uusiin tulevaisuuden mahdollisuuksiin oli enemmän kuin tervetullutta!

    Seuraavaa mentorointisessiota varten minulta nousi halu keskustella työhyvinvoinnista. Tämän syksyn olen työstänyt uusinta tanssielokuvaani Looking For Loïe. Nyt elokuvan kuvaukset ovat ohi ja se on onnellisesti leikkauspöydällä. Elokuvan esituotanto vei minulta valtavan määrän työtunteja. Tämän ohella teen ja kehitän muuta oman yrityksen Muusa Tuotannot Oy:n toimintaa ja työskentelen tanssitaiteilijana. Samanaikaisesti pitää suunnitella ja kirjoittaa apurahahakemuksia vuosien 2023 ja 2024 projekteihin, jotta on mahdollista työllistyä ja työllistää tulevaisuudessa. Samaan aikaan osallistun myös mahdollisimman paljon erilaisiin koulutuksiin oppiakseni lisää muun muassa markkinoinnista, palvelumuotoilusta ja taiteen tekemisestä. Ja tietysti jatkuvasti ylläpidän ja kehitän tanssitaitoa ja kehollisuutta.

    Fanny tarjosi minulle harjoitteen, jossa tarkastelimme mistä minun (työ)hyvinvointini koostuu, mikä siellä toteutuu hyvin ja missä on puutteita. Isoimmaksi puutteeksi nousi lepo. Sen toteuttaminen voikin olla haastavaa, kun on monta rautaa tulessa. Varsinkin viikkoina ennen kuvauksia omien tyhjien hetkien priorisoiminen on hankalaa. Fanny tarjosi itselleni kuitenkin aivan ihanan virkistävän ajatuksen! Entä jos merkkaan työpäivän keskelle tyhjän hetken kalenteriin? Olen hyvä merkkaamaan kalenteriin työt, ammattitaidon ylläpitämisen ja itseni kehittämisen. Mutta entä jos priorisoin myös tyhjät hetket? Etenkin silloin, kun työtahti on hektinen. Ajatus oli valtavan helpottava. Tämän myötä olen alkanut sallia itselleni oikeasti tauot työpäivän aikana. Ruokatauko on tyhjä hetki, eikä silloin selaa työsähköpostia puhelimesta tai vastaa kollegan whatsapp-viestiin. Pieni puolen tunnin tyhjä hetki päivän keskellä merkitseekin valtavasti!

    Kaiken kasvamisen ja kehittämisen vastapainoksi on pakko pysähtyä. Elintärkeä oppitunti, josta on tärkeää itseään aika ajoin muistuttaa. Ei ole kenenkään kannalta kestävää, jos itse palan loppuun.

    Intohimotyön ja työhyvinvoinnin navigoimiseen tarvitsisi varmasti melkein jokainen taiteilija tukea! Olen kiitollinen siitä, että minulla on mahdollisuus tähän mentorointiin ja upeaan mentoriin. Innolla odotan tulevia sessioita.
    Kuva Veera Lintula

  • Eveliina Pasanen & Anna Törrönen - toinen blogipostaus

    Eveliina Pasanen & Anna Törrönen - toinen blogipostaus

    Pullonpyöritystä ja käännekohtia
    Ensimmäiseen mentorointitapaamiseen Kirsi toi pullat ja tällä kertaa on meidän vuoromme. Korotin panoksia ja hain leivonnaiset lempileipomostani. Vatsaani kuitenkin kouraisee enkä pystyisi nielaisemaan muruakaan. Kirsi on antanut meille toisen kerran kotitehtäväksi pohtia elämämme käännekohtia. Tarkoitus on jakaa niistä 10 tässä huoneessa toistemme kanssa, tutustuaksemme paremmin toisiimme. Innostukseeni sekoittuu häivähdys kauhua. Olen tarkkaan puntaroinut mitä kehtaan itsestäni paljastaa ja silti epäröin: kuinka syvälle uskallan sukeltaa?

    Päätämme valita kertomisjärjestyksen pullonpyörityksellä. Pullon kieppuessa lattialla mieleeni lävähtää teinivuosien bileet, nyt kuitenkin ollaan aikuisia ja touhusta tuntuu puuttuvan täysin häpäisyn riski. Vauhti pysähtyy ja pullonsuu jää osoittamaan minua. Päätän hypätä. Käyn ääni väristen läpi muistojani ja viimeistään loppupuolella alkaa itkettää. Seuraavaksi on Annan vuoro ja sitten Kirsin. Harjoituksen päätteeksi piirissä istuu kolme kokonaista ihmistä, jotka ovat juuri jakaneet elämänsä ihanimmat ja kamalimmat vaiheet. Minulla on sellainen olo että hetken todella näen heidät, ilman mentorin tai työparin roolia. Lisäksi minusta tuntuu että minut nähdään ja näiden naisten katse lämmittää kuin kevätaurinko.

    Vaikka puolukkakierteiden ulkonäkö on hiukan repussa kärsinyt ne maistuvat harjoituksen jälkeen. Alamme keskustella siitä miten elämän käännekohtien läpikäyminen on hyvä tapa tutustua nopeasti. Mielestäni tämä metodi toimii. Tosin ehkä vain pienryhmissä. Maaginen numero kolme vaikuttaa hyvältä osallistujamäärältä. Enempää käänteitä en ainakaan itse pystyisi sulattamaan yhden istunnon aikana.

    Kirsin mukaan tutustumisen lisäksi oman elämän käänteiden tunteminen auttaa tunnistamaan sen, mikä itselle on tekijänä todellista. Käänteistä voi ammentaa kokonaisia teosideoita tai tuoda syvyyttä tarinan henkilöihin. Niitä voi käyttää myös apuvälineenä kohtaustasolla. Eletyn elämän kautta tekstiin löytää luontevasti implisiittisen tason, kokemukset ovat kuin vipuvarsi, jolla kammeta piiloteksti esiin.

    Se, mitä ihmiset eivät pysty sanomaan, on Kirsin mielestä hahmoissa ja tilanteissa paljon kiinnostavampaa kuin se, mistä pystytään puhumaan.

    Hämärä on vaivihkaa hiipinyt ikkunaruutujen taakse. On aika lopetella vaikkei kukaan oikein malttaisi. Se saa minut ajattelemaan suurempaa kuvaa. Olemme keskikohdassa mentorointimatkaamme. Tuntuu että olen saanut prosessista enemmän kuin olisin uskaltanut toivoakaan. Olemme saaneet Kirsiltä rohkaisua, inspiraatiota, konkreettisia neuvoja ja epäkonkreettisia neuvoja, sekä kirjoittajuuteen että yhteiseen projektiimme liittyen. Ihmeekseni olen myös huomannut että projektimme on edennyt, saimme juuri palautettua säätiölle sarjan ensimmäisen konseptin ja pilotin käsikirjoituksen. Koen että Kirsin mentoroinnilla on ollut tähän saavutukseen suuri myötävaikutus. Esimerkiksi kehotus kirjoittaa mieluummin joka päivä 30 minuuttia kuin yhtenä päivänä viikossa 6 tuntia mahdollisti sarjan edistämisen muiden töiden ohessa. Kirsin sanoin: “Kun käy useammin kalassa, saalista kertyy enemmän." Juuri nyt lapsellisesti toivon ettei tämä matka päättyisi ollenkaan.

    Hyvästelemme ja jään odottamaan seuraavaa tapaamista. Seuraavalla kerralla on Kirsin vuoro tuoda pullat.

Ensimmäiset blogit

  • Simona Susnea - 1st blog post

    Simona Susnea - 1st blog post

    The mentorship is a new experience for me as a cinematographer.I spend a lot of time on my own, especially in preproduction, and discussing my own process with another cinematographer is a tool of discovery and inspiration I greatly appreciate. Going forward, I see this mentorship as a dialogue between Paivi and myself, sharing our own experiences as female cinematographers and touching on the creative, practical and diplomatic aspects of our jobs.

    The wonderful opportunity this mentorship brings is going out of the solitary experience of freelance work and getting connected to another creative mind. My starting point for the mentorship was talking to Paivi about preproduction.

    I’m fascinated with the process because it changes with every project, director and script. I’m currently doing a large scale TV series with its own set of creative and technical challenges. When I applied to the mentorship I was very keen to focus on this part of our creativity as cinematographers and dive into a conversation about different practises. My first conversation with Paivi touched with her own approach with different directors, and how she involves other creative and technical crew, like gaffers. But this topic led to a greater conversation about crew and our collaboration with various groups within our department.

    Our first conversation also focused on sharing about our backgrounds and way into the industry, especially with the growth of television projects and the opportunities that brought for up and coming cinematographers.

    Moving forward into our mentorship, I’m keen to get Paivi’s point of view on how she transitions from that pre production process to the shoot and how she manages her crew and embraces her leadership role as a head of department, especially on projects shooting for weeks on end. As cinematographers, we hold a great level of control onto a project, manifesting itself through the logistical and creative planning of preproduction, but also through how we work with our crew. Beyond the creative contribution we bring to a project, we have a big managerial responsibility and sometimes that brings a set of challenges within a large crew. For our upcoming meeting, Paivi and I are focusing on the diplomatic and managerial role of the cinematographer and how that impacts the creative process during the shoot.

    My final thoughts for this diary entry are going back to this idea of control. Finding myself at the end my preproduction process on my current project, I feel more open to embracing the erratic nature of filmmaking and see how trying to control a project of this scale is truly impossible and counter creative. Serendipity and spontaneity is needed for magic to happen. Looking forward to my second meeting with Paivi and getting to hear her thoughts on this.

  • Ninni Korkalo - 1. blogipostaus

    Ninni Korkalo - 1. blogipostaus

    Mentoroinnin aloitusseminaarin jälkeinen tunne, oli kiitollisuus. On ainutlaatuista päästä leikkauksen ammattilaisen Anu Nybackan mentoroitavaksi. Tapaamme ensi viikolla työhuoneellani. Odotan kovasti sitä, että pääsen peilaamaan, testaamaan ja koettelemaan ajatuksiani Anun kanssa.

    Hakeuduin mentorointiohjelmaan, koska tunnen olevani sellaisessa uran vaiheessa, että kaikki tuki mitä voin saada ympäriltäni on tosi tervetullutta. Olen tehnyt hidasta siirtymistä kuvataiteista mediataiteeseen ja sitä kautta myös lyhytelokuvan maailmaan. Minulla on paljon motivaatiota, työn iloa ja innostusta, mutta myös jumiutuneita ajatuskulkuja, tekosyitä ja kysymättömiä kysymyksiä.

    Odotan paljon sitä, että voin keskustella työni tulevaisuudestani ja tästä päivästä ilman painetta siitä, että minun tulee tehdä vaikutus tai olla super pro. Olen aktori, olen täällä oppimassa, saamassa suuntaa, löytämässä uusia polkuja, näkemässä asioita uudessa valossa ja kulmassa.

  • Heta-Maria Pyhäjärvi - 1. blogipostaus

    Heta-Maria Pyhäjärvi - 1. blogipostaus

    Inspiraatiota ja oivalluksia
    Mentoroinnin aloitusseminaarissa saimme hyvän ohjauksen mentori-aktori-parina työskentelyyn luovan alan tekijöiden valmennukseen erikoistuneelta Avantage Oy:n perustajalta Virpi Haavistolta. Haaviston esittelemät teemat luovan alan erityispiirteistä värittivät myös minun ja mentorini äänisuunnittelija Katja Kostiaisen ensimmäistä mentoritapaamista. Taidealalla loppuun palamisen vaara on korkea, kun työtä tehdään intohimolla ja korkealla itsekritiikillä. Samaan aikaan on siedettävä keskeneräisyyttä, epävarmuutta (myös toimeentulosta) ja epätäydellisyyttä. Kuitenkin luovassa työssä on etu, mikäli säilyttää herkkyytensä, haavoittuvaisuutensa ja aukinaisuutensa elämälle – vahvat tunteet ja rohkeus käsitellä vaikeitakin aiheita voivat olla juuri oikeaa polttoainetta työn tekemiseen. Olen itse pyöritellyt näitä teemoja varmaan läpi koko elämäni, ja vasta päädyttyäni ammattimaisen taiteellisen työskentelyn pariin kolmekymppisenä elokuvakouluun päästyäni sain kokemuksen siitä, että herkkyyteni, aistivoimaisuuteni ja tapani katsoa ja kuunnella maailmaa voivat olla voimavara tekemisessäni, eivätkä ominaisuuksia, joista minun olisi pyristeltävä eroon.

    Mentoroinnissa minua kiinnostaa erityisesti luodata sitä, mitä kaikkea äänisuunnittelun ammattilaisrooli voi pitää sisällään. Katja Kostiaisella on vahva osaaminen myös radion puolelta, mikä kiehtoo itseäni. Haluan tutkia ja reflektoida sitä, millainen on oma ammattilaisuuteni. Mitä kaikkia mahdollisuuksia työkentällä on juuri minulle? Katja muistutti, ettei minun pidä pienentää itseäni, vaan tutkia rohkeasti sitä, mikä vetää minua puoleensa tällä hetkellä. Ja jos on iso nälkä, joka kasvaa syödessä, on hyvä muistaa myös lepo, palautuminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen. ”Kaikki tapahtuu sun itsen kautta, joten palautuminen on hyvä ottaa urasuunnitteluun mukaan, ihan keskiöön”, Katja totesi. Erittäin hyvä ja tärkeä muistutus.

    Olen tällä hetkellä vaiheessa, jossa olen uuden ammatin sisällä. Opettelen vielä monia asioita, mutta tiedän jo paljon. Haluan tutkia taiteellisen työskentelyni rajoja, joita olen tänä vuonna laajentanut esitystaiteen suuntaan. Minua on myös alkanut kiinnostaa muutkin roolit kuin äänisuunnittelijana toimiminen. Se, että olen adaptoituva ja utelias, johdattaa minua fluidiin ammatilliseen identiteettiin, ja aion pitää tämän tilan rohkeasti avonaisena, vaikka maailma minua puristaisi johonkin laatikkoon. Kivenä kengässä on tosin ajoittainen taipumukseni tehdä useita luovia projekteja yhtä aikaa niin, että unohdan levon. Mikä sitten kostautuu enemmin tai myöhemmin, joten siihen on toden totta kiinnitettävä huomiota koko ajan, systemaattisesti. Omien rajojen tunnistaminen ja asettaminen on luovan työn tekemisen kannalta elinehto. Se on itsen ja oman työn arvostamista.

    Työskentelyssä minua innostaa kollektiivisuus ja yhteisöllisyys, vaikka yksin työskentely on myös minulle ominaista. Puhuimme Katjan kanssa siitä, että aina ei tarvitse olla sovitteleva. Sain oivalluksen eräässä workshopissa tänä kesänä siitä, että mitä jos ei tekisikään taiteellisia kompromisseja tai pyrkisi ryhmässä konsensukseen, mitä tapahtuisi teokselle? Mitä jos antaisi itsensä innostua ihan kunnolla, kuuntelisi sitä mikä lähtee vetämään ja avaamaan jotakin sisällä? Olen hyvä kuuntelemaan intuitiotani, mutta olen myös hyvä ymmärtämään erilaisia näkemyksiä ja sovittamaan omani siihen, kuin palapeliin. Katja ehdotti, että testaan tätä ennen seuraavaa mentorointikertaa: ei taiteellisia kompromisseja. Miten muut reagoivat tähän, miten se vaikuttaa taideteokseen, miten sitä voi harjoittaa niin, ettei se lipsahda egojen taisteluksi. Mitä jos en hetkeen treenaa kommunikaatiota, adaptoitumista, kun olen niissä jo hyvä? Mitä jos ryhmässä voi olla tilaa monenlaisille polyfonisille taiteellisille ehdotuksille? Jään odottamaan innolla seuraavia tapaamisiamme Katjan kanssa.

  • Tuulia Soininen - 1. blogipostaus

    Tuulia Soininen - 1. blogipostaus

    Uramaiseman rakentamista
    Kokoonnuimme viime viikolla ensimmäisen kerran koko porukalla ja samalla tapasin oman mentorini Fanny Heinosen. Sama aaltopituus tuntui löytyvän nopeasti ja tästä tulee varmasti hedelmällinen prosessi!

    Virpi Haavisto piti meille aivan ihanan alustuksen miten rakentaa hyvä mentorointisuhde. Virpin puheen pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan lempeää, rehellistä ja luottamuksellista suhdetta omaan mentoriin. Virpi myös esitteli alustuksessaan urapolun sijaan termin uramaisema.

    Ajatuksena uramaisema jäi resonoimaan vahvasti minussa. Uramaiseman rakentaminen on ensisijainen asia, johon haluan keskittyä mentoroinnissa. Haluan keskustella taiteen ja toimeentulon suhteesta ja miten ne sijoittuvat maisemaan. Miten yritystoiminta suhteutetaan näihin. Mihin suuntaan lähteä viemään yritystä. Miten rakentaa itselleni mielekästä maisemaa, jossa saan toteuttaa omaa taidettani. Mihin suuntaan haluan tarkalleen lähteä viemään apuraha-, yritys- ja taiteilijamaisemaani. Reflektointia menneestä, nykyhetkestä ja tulevasta. Onnistumisista, menneestä, peloista ja toiveista.

    Ennen kaikkea haluan pohtia kestävän pitkäaikaisen uramaiseman rakentamista. Taidetyössä moni uupuu ja tunnistan tämän riskin myös itseni kohdalla. Haluan etsiä ratkaisua yritysmaailman ja taiteen yhdistämisestä. Haluan rakentaa itselleni jonkinlaisen vakaan, pysyvän pohjan, jonka avulla voin elää vaihtelevassa, inspiroivassa ja ajoittain myös turvattomassa taidemaailmassa.

    Tämän mentoroinnin aikana työstän myös uutta ohjaustani, eksperimentaalista tanssielokuvaa Looking for Loïe. Elokuva saa ensi-iltansa maaliskuussa 2023. Koen kuitenkin taiteellisen prosessini olevan tällä hetkellä kovin selkeä, enkä varsinaisesti halua keskittyä siihen. Mutta varmasti tämä mentorointi peilautuu myös elokuvan tekemisprosessissa.

    Yleisesti olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta. Freelancer-taidekentällä tällaisia työnohjauksen kaltaisia mahdollisuuksia tai vertaistukirakenteita on surullisen vähän. Ihanaa päästä keskustelemaan luvan kanssa omasta työstä ja urasta. Odotan avointa keskustelua ja tulevaisuuden selkiytymistä muutaman askeleen verran.

  • Eveliina Pasanen & Anna Törrönen - 1. blogipostaus

    Eveliina Pasanen & Anna Törrönen - 1. blogipostaus

    Yhteisistä ja erillisistä olennoista
    On vielä tuhottoman lämmin elokuinen alkuilta kun kävelemme Eveliinan kanssa mentoroinnin aloitusseminaariin.

    Innostuimme hakemaan mentorointiohjelmaan työparina ja oikeastaan siitä lähtien olemme yksin sekä yhdessä miettineet, miten osallistumme mentorointiin tavallaan yhtenä oliona, mutta kuitenkin kahtena erillisenä yksikkönä. Työstämme tällä hetkellä yhteistä käsikirjoitusta ja molemmilla mentoroinnin tavoitteet kietoutuvat kirjoittamisen ympärille, mutta kummallakin oman näkökulman kautta. Haluaisin itse vapauttaa päänsisäisen demonini ja lakata pelkäämästä keskeneräisyyttä ja Eveliinalla tavoitteet liittyvät kirjoittajan ammatti-identiteettiin. Lisäksi työskentelemme yhdessä kirjoittamiseen liittyvien kysymysten parissa etsien yhteisen kirjoittamisen tapoja.

    Olemme molemmat kirjoittaneet, opiskelleetkin sitä, mutta silti mietimme, että milloin voi kutsua itseään kirjoittajaksi, miten kirjoittajana kehittyy, miten kirjoittamisesta tulisi osa omia töitä sekä miten luottaa omaan ääneensä? Käymme näitä kysymyksiä vielä nopeasti läpi kun nousemme portaat huoneeseen, jossa odottaa eri ikäisiä naisia pitkän pöydän ääressä. Tulemme kaikki yhtä etäyhteyksin osallistuvaa lukuunottamatta jakamaan yhteisen fyysisen tilan seuraavan parin tunnin ajan ja jo tämä näiden parin vuoden jälkeen tuntuu minusta merkitykselliseltä.

    Aloitusseminaarin aikana saamme kuulla perustietoa WIFT:in toiminnasta, jonka jälkeen kukin esittäytyy. Olen vaikuttunut kaikesta eri ikäisestä tiedosta ja monipuolisesta kokemuksesta, jonka äärellä olemme. Kun kuuntelen muiden esittelyjä, inspiroidun siitä, että yhden tekijän ammattilaisuus voi koostua useammasta eri tekijyydestä. Haluaisin itsellenikin urani tulevaisuudessa useamman eri hatun. Lisäksi luova coach Virpi Haavisto alustaa mentorointimatkan: mitä mentorointi on, miten sitä voi lähestyä ja millaisista käytännön työkaluista on apua? Alustus sisälsi kaiken tarpeellisen mentorointiin ja se tuntui samalla kertaa intensiiviseltä ja puhdistavalta katsaukselta terapiaan, uimakoululta, keijumaailmalta sekä selkeältä reseptiltä juurileivän leipomiseen.

    Tilaisuuden lopuksi jäimme vielä hetkeksi tutustumaan mentoriimme Kirsi Porkkaan. Keskustelu siirtyy nopeasti tutustumisesta kirjoittamiseen. Pohdimme lahjakkuutta ja Kirsi sanoo, että kiinnostus jo itsessään tarkoittaa lahjakkuutta. Jään nakertamaan ajatusta ja se avaa ehkä jotain sisälläni. Puhumme myös omasta äänestä ja kirjoittamisen harjoittamisesta, jonka kautta oppii käyttämään ääntään. Vertaan sitä lauluääneen, johonkin sellaiseen joka kaikilla on ja halutessaan sitä voi oppia käyttämään.

    Aloitusseminaarin jälkeen ajattelen, että saamme tämän puolen vuoden aikana oppia niin itsestämme tekijöinä kuin yhteisestä tekijyydestä.

    Olen jo oppinut, että meillä on kirjoittaessa Eveliinan kanssa erilainen tekemisen rytmi. Olen itse nopea ja samalla hidas, kirkkaimmat ajatuksen hetket ovat kahden tunnin sisällä aamupäivällä tai myöhään illalla, jonka jälkeen kehoni pitää päästä makuuasentoon ikään kuin prosessoimaan pääni keksintöjä. Eveliinan työtapa taas on uskomattoman työteliäs ja sitkeä, jonka myötä myös etenemme. Muodostamme sellaisen oivan olion, joka opettelee juuri kävelemään Kirsi Porkan avustuksella.

    Lähdemme molemmat inspiroituneina tapaamisesta ja odotamme jo sovittua ensimmäistä mentorointikertaa Kirsin työhuoneella. Sovimme yhteisesti, että mietimme Even kanssa etukäteen kullekin tapaamiselle teemat tai kysymyksiä.